A jak kochasz samego siebie, co to znaczy?

(Mt 22,34-40)
„Gdy faryzeusze dowiedzieli się, że Jezus zamknął usta saduceuszom, zebrali się razem, a jeden z nich, uczony w Prawie, zapytał , wystawiając Go na próbę: Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe? On mu odpowiedział: Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy.”

Kiedyś w pierwszą sobotę miesiąca byłem w naszej parafii na adoracji nocnej Najświętszego Sakramentu. Czasem idę wieczorem posiedzieć z Bogiem, porozmawiać. Najczęściej wylewam przed Nim swoje żale, niepowodzenia i wszelkie kłopoty, a czasem tylko słucham. Właśnie w takich chwilach, gdy nic nie mówię, zdarza się usłyszeć Jego głos. Oczywiście nie dosłownie. To jest coś, co czuje się w sercu, bardzo wyraźnie. Tak było i teraz.

Zdarzyło się to inaczej niż innym razem. Oczekiwałem rady, jakiejś pomocy w rozwiązaniu pewnych spraw, jak do tego podejść. Usłyszałem tylko jedno: przykazanie miłości z naciskiem na „Kochaj bliźniego swego jak siebie samego”. Co to ma być – pomyślałem. Panie Boże, żarty sobie robisz? Takie banały to ja sobie w książkach poczytam. Kochaj bliźniego… Przecież się staram, jak potrafię. Prawda, nie zawsze mi to wychodzi, ale staram się, robię co mogę, ale jak widzisz, mam problem. Co mi po takiej radzie?

Chwilę później poczułem w sercu śmiech. Tak, jakby ktoś żartował sobie ze mnie, ale z wielką sympatią, z miłością. I kolejne pytanie: „A jak kochasz samego siebie, co to znaczy? Znajdź w sobie odpowiedź, a zobaczysz jak rozwiązać swoje problemy”

W pierwszej chwili wydało mi się to takie mało znaczące, ale… Nie jest to takie proste. Chodzę drugi dzień z tym pytaniem i szukam dobrej odpowiedzi. Już chyba wiem o co w tym chodzi, chyba rozumiem, ale jeszcze nie umiem przełożyć tego w słowa.

Właśnie w tej części przykazania miłości jest klucz do zrozumienia jak kochać Boga i człowieka.

Feliks

Skomentuj

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close